På väg till Japan – Lucas berättar

10 juli, 2015 av admin

I sommar åker fem scouter från Roslags Näsby scoutkår på Världsscoutjamboree, ett internationellt scoutläger som arrangeras vart fjärde år. 2015 är lägret i Japan. En av resenärerna är Lucas Domeij, scout på avdelningen Dront, ledamot i kårens styrelse och projektledare för det fantastiska KårLAN:et som gick av stapeln i mars. Kårordförande Mariela har ställt några frågor till Lucas.

Hej Lucas, wow vad kul att du ska till Japan. Kan du berätta lite mer om dig själv och hur länge du varit scout?

– Jag är 15 år och scout har jag varit sedan 2008. Jag såg någon på vår skola som berättade om kåren och jag hade vandrat och sånt för jag gillar naturen. Så då gick jag med.

När bestämde du dig för att åka på ett världsscoutläger?

-Jag hörde om jamboreen när jag var typ åtta och sedan dess har jag velat åka. Jag bestämde mig direkt för att jag ville åka men man måste vara minst 14 år så jag har verkligen väntat på det här.

Vad är det som lockar dig till Japan?

-Jag har alltid varit intresserad av att resa. Jag älskar det! Och så vill jag se mer av den japanska kulturen. Och så tycker jag jättemycket om japansk mat.

Kan du berätta mer om vad en världsscoutjamboree är?

-Det är ett stort internationellt scoutläger som är vart fjärde år någonstans i världen. Det är lite som Scouternas OS, fast istället för att tävla mot varandra så lär vi oss att samarbeta med och förstå varandra. Man får bo i en scoutstad med tio tusentals scouter från 150 olika länder. Många säger att en världsscoutjamboree är det häftigaste man kan uppleva som scout.

Låter ju häftigt! Så du ska representera Roslags Näsby Scoutkår bland tio tusentals scouter?

-Ja, det blir att uppleva andra kulturer och även berätta om Sverige och vår kultur.

Var i Japan är lägret?

– I staden Kirarahama i Yamaguchi-prefekturen i södra Japan.

Vet du vad som kommer att hända?
-Lite grann vet jag. Jamboreen är mellan den 28 juli och 8 augusti. Innan själva Jamboreen kommer alla scouter från Sverige att åka på en rundresa, för att lära känna varandra och se mer av den japanska och asiatiska kulturen så vi åker iväg runt den 15-16 juli och är tillbaka den 11 augusti.

En hel månad i Japan! Hoppas du hinner skriva lite på kårens Facebooksida så att vi kan följa dig och de andra.

-Ja det ska jag verkligen göra!

Önskar dig en fantastisk resa!

-Tack, jag räknar dagarna nu.