Spårare, årskurs 2-3

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

När man är spårarscout går man i årskurs 2 eller 3.

Vi träffas en gång i veckan på antingen onsdag eller torsdag, kl 18.30-20.00. Vi är antingen på vår scoutgård, i parken utanför eller ute i någon skog. Ibland åker vi och badar eller går på studiebesök. Vissa helger åker vi på hajk med övernattning. Då brukar vi bo i en stuga. På sommaren åker vi på läger och bor i tält i flera nätter.

På våra scoutmöten lär vi oss hur man klarar sig i naturen, i samhället och i livet – både på egen hand och i samarbete med andra. Inget möte är det andra likt. Vi gör olika saker varje vecka.

Några exempel på vad vi brukar syssla med: tändstickor, eldvett, fotogenlyktor, matlagning på stormkök, spårtecken i skogen, knopar, chiffer, första hjälpen, lägerbål, ljusspår, packning, hajk med övernattning, klättra i berg, ta sig över stock och sten, naturkunskap, samarbete av olika slag, lekar, osv.