På väg till Japan – Henrik berättar

15 juli, 2015 av admin

Henrik Erlandsson är 14 år. Han är en av de fem scouter som representerar Roslags Näsby scoutkår på Världsscoutjamboreen 2015. Resan kommer att bli minnesvärd på många sätt, det är säkert, för Henrik kommer att fira sin femtonde födelsedag på lägret i staden Kirarahama den 1 augusti. Henrik är äventyrarscout, aktiv på avdelningen Sleipner. Förutom scouting gillar han dataspel och att vara med kompisar. Till vardags går han på Internationella Engelska Skolan i Täby. I höst är det 9:an som gäller, men dit är det långt. Först…en lång månad i Japan. Kårordförande Mariela har ställt några frågor under förberedelserna.

Hej Henrik, tack för att du tar dig tid att prata nu så här inför resan. Hur känns det?

Jag är nog lite nervös och tänker igenom vad jag ska ha med mig och på vad som ska hända. Jag förbereder mig mentalt just nu.

Låter strålande, har du planerat länge?

-Jag har varit scout sedan jag var nio år. En kompis tipsade om kåren och jag behövde något att göra och det passade mig. Jag fick höra talas om Världsscoutjamboreen tidigt så jag har nog planerat det här i minst fyra-fem år.

Vad är det som lockar dig till Japan?

-Jag vill bredda mitt språksinne och min språkförståelse, vi kommer ju att träffa så många människor som talar olika språk. Jag vill också lära mig hur andra människor lever, lära mig om andra kulturer. Det blir spännande att träffa nya människor. Jag är också nyfiken på hur det är att vara med om ett så jättestort event.

Är det något speciellt du packat som du inte kan vara utan på resan?

-Näe, det är inget som jag måste ha med. Jag försöker faktiskt att inte ha med mig onödiga saker. Jag tänker att om jag hittar några fina saker där så måste jag ha plats att ha med mig dem tillbaka.

Har du några förväntningar eller tankar om hur det kommer att bli?

-Sushi, riktig sushi vill jag gärna äta…annars har jag inte tänkt så mycket. Jag har ingen jätteplan förutom det vi fått veta under förmötena. Det blir roligare att inte ha stora förväntningar.

Vad säger dina föräldrar om att du åker iväg själv så långt och så länge?

-Jag har inte frågat dem men jag tror att de är stolta över att jag åker på egen hand. Min mamma är väldigt med på det för hon reste till USA när hon var femton så hon vet hur det är. Hon tycker att det är bra och jättekul…(funderar) och de kanske tycker att det är skönt att vara utan mig ett tag (skrattar). Jo, de är nog stolta över att jag vill åka själv.

Önskar dig en härlig resa och en fin födelsedag i Japan!

-Tack, det ska jag ha. Skön sommar till dig!