Fem frågor till vår nya kårordförande Mariela Du Rietz Concha Ferreira

11 juni, 2014 av admin

Hej Mariela! Du valdes till kårordförande den 8 maj. Varför kandiderade du?

Helt plötsligt stod vi utan kårordförande ochjag ville göra en insats eftersom Roslags Näsby Scoutkår betyder väldigt mycket för mig och mina barn.

Vem är du och vad gör du när du inte är på yard?

Jag är mamma till fem barn som är 15 år, 12 år, 9 år, 7 år och en liten på 18 månader. På min fritid gillar jag att sjunga och vara ute i skogen på promenad. Jag älskar musik, böcker och film. Till vardags arbetar jag som kommunikatör på ett internationellt centrum som heter Spider som hör till Stockholms universitet. Jag är född i Santiago de Chile och kom till Sverige när jag var 7 år gammal. Jag har bott i Täby i snart femton år, först i Skarpäng och nu i Näsbydal.

Har du varit scout sedan du var liten?

Nej, faktiskt inte. Jag har aldrig varit scout och det jag visste om scoutrörelsen fick jag lära mig av mina barn (en är utmanare, en är upptäckare – snart äventyrare, en är spårare och en längtar efter att bli spårare om 6 månader). När de började med scouting insåg jag att jag delar scouternas värderingar och vision. Jag vill vara med att skapa en bättre värld och göra unga redo för livet – både mina och andras ungar.

Men om du inte har erfarenhet av scouting, hur ska du då leda kåren?

Jag har en massa bra medarbetare i kåren som ju gör det faktiska jobbet att möta barn och unga som ledare i verksamheten. Kåren har fantastiska ledare som kan sitt jobb. Jag tänkte inte lägga mig i deras sätt att arbeta utan se till att de får ro att fortsätta göra bra saker och får tid att utvecklas på olika sätt i sitt ledarskap och i sitt möte med scouterna i de olika avdelningarna. Jag ska också se till att representera kåren i olika sammanhang för att vi ska bli mer kända och få stöd på olika sätt så att verksamheten kan fortsätta och få växa. Jag har dessutom en styrelse som består av väldigt erfarna scouter. De har varit scouter sedan barnsben och har tålamod att lära mig allt jag behöver.

Till sist, vad ska du göra i sommar?

Jag har precis anmält hela min familj till Vildalägret på Vässarö. Jag tänker åka med som kårordförande men även som förälder och ledare. Det är första gången jag är med på ett scoutläger och jag vill vara där för att lära mig och se hur det går till men också för att bidra med min tid så att det blir det vildaste lägret någonsin i Roslags Näsby Scoutkårs historia!Mariela