Nyheter från kårordförande Mariela

Kårordförande
17 november, 2014 av admin

Hej alla scouter och scoutföräldrar! Hej alla nya medlemmar och ni som varit med länge. Nu är vi 150 medlemmar i kåren. Alla fyra avdelningar är aktiva med verksamhet för och med barn och unga mellan 8 och 18 år och nya styrelsen har blivit varm i kläderna. November är här med mörker och kyla. Men vad gör det när man har roliga scoutmöten, hajk och en skön julavslutning att se fram emot. Det händer en hel del på yard, vår röda scoutgård på Stockholmsvägen. Här kommer några nyheter:

Skadegörelse
Vi har varit tvungna att öka säkerheten runt vår scoutstuga den senaste tiden. Vi har tyvärr blivit utsatta för krossade fönsterrutor vid ett flertal tillfällen och att byta ut glasen kostar tusentals kronor som äter upp de pengar som vi har avsatt till läger och aktiviteter så alla scouter ska ha en så rolig scouttid som möjligt. Vi kommer att förbättra belysningen utanför scoutgården. Ni som går förbi på kvällstid får gärna titta en extra gång och rapportera till oss om ni ser något ovanligt.

Försäljning av scouternas julvaror – tisdag 25 november kl. 16-19
Tidigare år har våra yngsta scouter fått sälja julvaror (ljus, adventskalendrar, almanackor etc.) till familj, vänner och grannar. I år tar vi ett nytt grepp och säljer våra julsaker tillsammans och gör vår kår känd i närområdet. Vi kommer att stå vid Roslags Näsby station och sälja tisdagen den 25 november kl. 16-19 eller så länge varorna och kaffet räcker. Alla scouter är välkomna att hjälpa till med försäljningen men för att vi inte ska stå där alla samtidigt behöver man anmäla sig till vice kårordförande Isa-Li Axberg: isali.axberg@gmail.com. Ni som inte kan eller vill sälja är förstås välkomna att hälsa på vid stationen och handla något. Julvarorna kommer också att finnas till försäljning på julavslutningen. Alla pengar går oavkortat till scoutverksamheten och vi bidrar samtidigt till Scouternas sociala projekt i Sverige och i världen.

Kårhajk lördag 29 november-söndag 30 november
Våra äldsta scouter, avdelningen Dront, arrangerar i år vår gemensamma kårhajk. Hajken är öppen för alla medlemmar, stora som små och är ett sätt att lära känna varandra över avdelningsgränserna. Dront har jobbat jättemycket med planeringen. Kan lova att det blir spännande. Eller vad sägs om följande information: ”En stor meteorit har slagit ner på jorden och det stora magnetfältet runt jorden har påverkats. Tiden snurrar vilt och århundradena hoppar fram och tillbaka. Någon behöver nu hjälp att återställa ordningen om inte kommer en tidskollaps att inträffa!”  Sista anmälningsdatum är 27/11 till Lucas Domeij: lucas@domeij.com

Yards dag söndagen den 7 december kl. 10-14
Vi kallar till en obligatorisk städdag söndagen den 7 december kl. 10-14. Vi behöver röja, städa ut och organisera scoutgården och våra material så att vi kan bedriva vår verksamhet på ett säkert sätt för alla som vistas i lokalerna och hanterar knivar, stormkök, tält etc. Till exempel behöver vi bära ut trasiga möbler, montera nya anslagstavlor, se över materialförrådet, pysselförrådet och märka upp saker, tillverka skydd till yxor, grovstäda alla utrymmen, köra skräp till Hagbytippen. Vi ber alla vuxna och barn från 12 år i kåren att ge oss en hand och uppmanar varje scoutfamilj att skicka minst en person som kan vara med och städa den dagen. Man stannar så länge man har möjlighet. Ingen föranmälan. Vi bjuder på grillad korv och skön samvaro. Dagen avslutas med att vi tillsammans julpyntar inför julavslutningen.

Har du fina fungerande saker som du vill skänka till oss? Några exempel: fungerande diskmaskin, dammsugare, snygga mattor, en hylla eller förvaringsskåp/skänk till köket, bordsdukar, gardiner, julbelysning. Hör av dig till Mariela: mariela@vivetuvida.se eller 076-8038767.
Julavslutning tisdag 9 december kl. 18.30
Vår traditionsenliga julavslutning med luciatåg, märkesutdelning, bildspel, lussekatter, försäljning av julsaker etc äger i år rum tisdagen den 9 december kl. 18.30 och i år är vi på scoutgården. Alla scouter med familjer är välkomna. Alla som bär scoutdräkt fikar gratis.

Sjunger du eller spelar du något instrument? Vill du framföra något juligt på julavslutningen? Hör av dig till Mariela: mariela@vivetuvida.se

Kårens strategiarbete – torsdag 18 december kl. 18
I slutet av oktober åkte styrelse, ledare och några scouter iväg för att prata om hur kåren ska arbeta framöver och hur vi ser på vår framtid. Då kom vi fram till flera mål som vi vill förverkliga. För att göra det behöver vi bilda olika arbetsgrupper som jobbar med olika saker. Del två i vårt strategiarbete är en workshop då vi tittar på målen och identifierar vad som måste göras, när och vilka grupper som måste bildas. Workshopen är torsdagen den 18 december kl. 18.00 på scoutgården. Det bjuds på soppa och smörgås. Kom och påverka kårens framtid. Ingen föranmälan. Kom!

Hoppas vi ses under november och december. Har du frågor, förslag, funderingar – tveka inte att höra av dig till oss.

Välkommen till Roslags Näsby scoutkår – kåren med det stora hjärtat!

Mariela Du Rietz Concha Ferreira
Kårordförande